Použitý rastlinný olej ako palivo

Radi by sme Vám predstavili vozidlo, ktoré po nenáročnej úprave dokáže jazdiť s minimálnym vplyvom na životné prostredie. V roku 2010 Michal a Lea na jednej farme v UK videli, ako dieslový motor dokáže spaľovať rastlinný olej. Na farme totiž používali olej nielen do osobného automobilu, ale aj do bágra a minirýpadla. Úžasné je, že sa spaľovaním tohto "odpadu", ktorý bežne reštaurácie vytvárajú, skoro vôbec nevytvára kysličník uhličitý, ako je tomu pri spaľovaní nafty. Medzi jednotlivými druhmi rastlinného oleja existujú značné rozdiely vo viskozite, no aj napriek tomu su všetky vhodné ako alternatíva k bežne používanej nafte. R. Diesel, konštruktér naftového motora už v roku 1900 predstavil na motor, ktorý bežal na olej z búrskych orieškov a v roku 1912 napísal, že “hoci je použitie rastlinných olejov v súčasnosti bezvýznamné, v budúcnosti budú tieto oleje tak isto dôležité, ako sú petrolej alebo uhlie”. Tieto slová sa však doteraz nenaplnili, pretože benzín a nafta svojimi vlastnosťami predstihli oleje a preto ich z trhu automobilových palív veľmi skoro vytlačili.

Vlastnosti rastlinného oleja

Naftový motor spaľuje palivo pod určitým vysokým tlakom, kedy sa zmes paliva a pridaného kyslíku stáva výbušným. Na to nám v motoroch slúži vysokotlakové vstrekovacie čerpadlo, ktoré dokáže do valca dodať v určitý presný čas, pri vysokom tlaku presné množstvo paliva. V takomto čerpadle sa nachádza množstvo drobných súčiastok, ktoré sú vo väčšine mazané práve prechádzajúcim palivom. V porovnaní s použitím nafty nám rastlinný olej prináša niekoľko ťažkostí. Je to najmä jeho viskozita. U rastlinného oleja je až 40x vyššia, ako u nafty. Napríklad viskozita repkového oleja pri teplote 90°C je rovnaká ako u nafty pri 20°C. Pri ochladení rastlinného oleja táto rapídne stúpa a olej hustne. Už pri teplote pod 20°C sa dokonca stáva nebezpečným pre väčšinu typov čerpadiel. Ďalším dôležitým faktom pri použití oleja je jeho nedokonalé mazanie. Čerpadlo tým trpí a dokonca po čase sa dokáže úple znehodnotiť.

Úprava motora

Ako najdôležitejšie pri spaľovaní rastlinného oleja v naftovom motore je upravovať viskozitu a vyriešiť problém absencie schopnosti mazať vstrekovacie čerpadlo. Viskozitu paliva je možné upraviť jeho ohrievaním a mazanie sa dá jednoducho vyriešiť pridávaním nafty. My sme ako predohrev paliva použili výmenník tepla z nemecka, ktorý sa dá jednoducho kúpiť napríklad cez e-bay . Výmenník sme pripojili k odvodu horúcej vody z motora smerom k chladiacému systému a do doby kým je motor stále studený výmeník používa elektrický ohrev. Ako samotný ohrev paliva pred jeho vstupom do čerpadla sme použili jednoduchý prietokový ohrievač, opäť zakúpený cez e-bay. Týmto sme docielili palivo o teplote 70-90°C. Do paliva však pridávame asi 5-10% nafty kvôli mazaniu.